OFS

Wypadki przy pracy

Kiedy mówimy o wypadku przy pracy?

W społeczeństwie panuje mylne przekonanie, że każde zdarzenie urazowe w pracy jest wypadkiem przy pracy. Nie jest to prawda. Z definicji:

Za wypadek przy pracy uważa się zdarzenie nagłe, wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:

  • podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych
  • podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia
  • w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy, a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy

Wypadek przy pracy należy niezwłocznie zgłosić pracodawcy lub bezpośredniemu przełożonemu.

Za wypadek przy pracy uznaje się także zdarzenia zaistniałe w trakcie podróży służbowej, podczas szkolenia w zakresie powszechnej samoobrony oraz przy wykonywaniu zadań zleconych przez działające u pracodawcy organizacje związkowe.

Obowiązki pracodawcy w związku w wypadkiem przy pracy

  • podjęcie niezbędnych działań eliminujących lub ograniczających zagrożenie
  • wykluczenie możliwości zmiany ustawienia maszyn i urządzeń oraz innych przedmiotów, które spowodowały wypadek, jeżeli na podstawie ich położenia i stanu będzie można odtworzyć okoliczności, przebieg i ustalić przyczyny
  • obowiązek niezwłocznego zawiadomienia właściwego (ze względu na miejsce zdarzenia) inspektora pracy Państwowej Inspekcji Pracy i prokuratora o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy oraz o każdym innym wypadku, który wywołał takie skutki, a mającym związek z pracą, jeżeli może być uznany za wypadek przy pracy
  • przeprowadzenie postępowania powypadkowego
  • sporządzenie protokołu powypadkowego
 

Dokumentacja powypadkowa

Dokumentacja powypadkowa powinna być przygotowana w terminie do 14 dni od momentu zdarzenia. W pierwszej kolejności należy powołać zespół powypadkowy, którego zadaniem jest sporządzenie protokołu powypadkowego oraz ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku. Protokół powinien zawierać:

  • wyjaśnienia poszkodowanego
  • informacje na temat wypadku przekazane przez świadków,
    opinię lekarzy i specjalistów
  • szkice i fotografie z miejsca zdarzenia
  • klasyfikację prawną wypadku
  • charakterystykę działań powypadkowych, które mają wyeliminować lub ograniczyć ryzyko wystąpienia podobnych zdarzeń w przyszłości
  • założenie rejestru wypadków przy pracy
  • opracowanie dokumentacji do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Dokumentację powypadkową wypadku przy pracy wraz z załączonymi do niej materiałami pracodawca ma obowiązek przechowywać przez dziesięć lat.

Dlaczego warto skorzystać z naszej pomocy?

Nasi specjaliści wspierają pracodawców w całej procedurze wypadkowej oraz przy sporządzaniu protokołu wypadkowego. Dzięki nam dopełnisz wszelkich obowiązków i terminów w związku z zaistniałą sytuacją.

Dzięki naszemu obszernemu doświadczeniu procedura wypadkowa zostanie przeprowadzona w sposób rzetelny, co pozwoli uchronić pracodawcę przed konsekwencjami finansowymi i prawnymi.  

W jakich lokalizacjach wykonujemy tego typu usługi?
W całej Polsce!

Siedziba firmy OFS mieści się w Łodzi. Działamy głównie na terenie województwa łódzkiego i mazowieckiego. Jeśli Twój obiekt znajduje się w innej części Polski to nie martw się i skontaktuj się z nami. Obsługujemy klientów na terenie całego kraju!

Scroll to Top