Wypadki przy pracy
Kiedy mówimy o wypadku przy pracy?
W społeczeństwie panuje mylne przekonanie, że każde zdarzenie urazowe w pracy jest wypadkiem przy pracy. Nie jest to prawda. Z definicji:
Za wypadek przy pracy uważa się zdarzenie nagłe, wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:
- podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych
- podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia
- w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy, a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy
Wypadek przy pracy należy niezwłocznie zgłosić pracodawcy lub bezpośredniemu przełożonemu.
Za wypadek przy pracy uznaje się także zdarzenia zaistniałe w trakcie podróży służbowej, podczas szkolenia w zakresie powszechnej samoobrony oraz przy wykonywaniu zadań zleconych przez działające u pracodawcy organizacje związkowe.
Obowiązki pracodawcy w związku w wypadkiem przy pracy
- podjęcie niezbędnych działań eliminujących lub ograniczających zagrożenie
- wykluczenie możliwości zmiany ustawienia maszyn i urządzeń oraz innych przedmiotów, które spowodowały wypadek, jeżeli na podstawie ich położenia i stanu będzie można odtworzyć okoliczności, przebieg i ustalić przyczyny
- obowiązek niezwłocznego zawiadomienia właściwego (ze względu na miejsce zdarzenia) inspektora pracy Państwowej Inspekcji Pracy i prokuratora o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy oraz o każdym innym wypadku, który wywołał takie skutki, a mającym związek z pracą, jeżeli może być uznany za wypadek przy pracy
- przeprowadzenie postępowania powypadkowego
- sporządzenie protokołu powypadkowego
Dokumentacja powypadkowa
Dokumentacja powypadkowa powinna być przygotowana w terminie do 14 dni od momentu zdarzenia. W pierwszej kolejności należy powołać zespół powypadkowy, którego zadaniem jest sporządzenie protokołu powypadkowego oraz ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku. Protokół powinien zawierać:
- wyjaśnienia poszkodowanego
- informacje na temat wypadku przekazane przez świadków,
opinię lekarzy i specjalistów - szkice i fotografie z miejsca zdarzenia
- klasyfikację prawną wypadku
- charakterystykę działań powypadkowych, które mają wyeliminować lub ograniczyć ryzyko wystąpienia podobnych zdarzeń w przyszłości
- założenie rejestru wypadków przy pracy
- opracowanie dokumentacji do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Dokumentację powypadkową wypadku przy pracy wraz z załączonymi do niej materiałami pracodawca ma obowiązek przechowywać przez dziesięć lat.
Dlaczego warto skorzystać z naszej pomocy?
Nasi specjaliści wspierają pracodawców w całej procedurze wypadkowej oraz przy sporządzaniu protokołu wypadkowego. Dzięki nam dopełnisz wszelkich obowiązków i terminów w związku z zaistniałą sytuacją.
Dzięki naszemu obszernemu doświadczeniu procedura wypadkowa zostanie przeprowadzona w sposób rzetelny, co pozwoli uchronić pracodawcę przed konsekwencjami finansowymi i prawnymi.
W jakich lokalizacjach wykonujemy tego typu usługi?
W całej Polsce!
Siedziba firmy OFS mieści się w Łodzi. Działamy głównie na terenie województwa łódzkiego i mazowieckiego. Jeśli Twój obiekt znajduje się w innej części Polski to nie martw się i skontaktuj się z nami. Obsługujemy klientów na terenie całego kraju!